Sexy StoereVrouwen gaan voor FSC®-hout

5 juni 2013

Op 4 juni 2013 begon de StoereBouwers-competitie, een wedstrijd waarbij bouwbedrijven op een verleidelijke manier worden uitgedaagd om meer duurzaam FSC-hout te gebruiken in bouwprojecten. StoereVrouwen vragen hiermee aandacht voor ontbossing en illegale houtkap en wijzen bouwbedrijven op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Waal stelde een bouwplaats ter beschikking voor de opname van de videoclip voor de campagne. Sinds 2010 is Waal convenantpartner van FSC Nederland.

Verantwoord bosbeheer
Elke minuut verdwijnen er 36 voetbalvelden door ontbossing. Met mensen en beschermde diersoorten die van dit bos afhankelijk zijn, wordt vaak slecht omgegaan. Dankzij een verantwoorde productie, inkoop en toepassing van hout volgens de richtlijnen van de Forest Stewardship Council (FSC) kunnen we bossen behouden en in de toekomst hout als grondstof blijven gebruiken. Bouwbedrijven spelen hierin een belangrijke rol.

Ketenverantwoordelijkheid
Vanuit steeds meer opdrachtgevers voor bouwprojecten, zoals overheden, woningcorporaties en het bedrijfsleven, is er de intentie om duurzaam hout te gebruiken. In de praktijk is er echter nog te weinig kennis en toezicht om na te gaan of dit ook daadwerkelijk gebeurt. Bouwbedrijven kunnen zich laten certificeren en opdrachtgevers erop wijzen dat zij FSC-hout kunnen leveren. Volgens StoereVrouwen is dit erg belangrijk: "Pas wanneer er gewerkt wordt met gecertificeerde bouwbedrijven en er goede controles plaatsvinden, kun je er als consument vanuit gaan dat goed hout wordt gebruikt in huizen, restaurants en andere gebouwen.", vertelt Kirsten Oosterbroek, directeur van het vrouwennetwerk.

Sexy
Met prikkelende posters en een online filmpje roepen StoereVrouwen bouwvakkers op de competitie aan te gaan. Op www.stoerebouwers.nl kunnen bouwers een test doen. Daaruit ontstaat een Top 10 ranglijst van bedrijven die een duurzaam houtbeleid toepassen. De StoereVrouwen stimuleren met deze ludieke competitie bouwbedrijven hun verantwoordelijkheid te nemen en naar de toekomst te kijken, ondanks de zware economische tijden.

StoereVrouwen
StoereVrouwen is een netwerk van 5000 bewuste shoppers die samen een positief ‘leger’ van kritische consumenten vormen. Met opvallende acties zoals de Groene Sint-campagne met Oxfam Novib en de campagne Fair Valentine met Hivos stimuleren zij zowel elkaar (de consumenten) als winkeliers en producenten tot wereldverbeterende veranderingen.

Klik hier voor het filmpje.

FSC-en-StoereVrouwen-1.JPG
FSC-en-StoereVrouwen-2.JPG
FSC-en-StoereVrouwen-3.JPG
FSC-en-StoereVrouwen-1.JPG
FSC-en-StoereVrouwen-2.JPG
FSC-en-StoereVrouwen-3.JPG