Reputatiemonitor bouwbedrijven Nederland: Waal met stip op nummer 10

15 november 2012

Op donderdag 15 november jl. werden de uitkomsten van de 9e Building Business Reputatie Monitor bekend gemaakt. In de categorie ‘bouwbedrijven’ is Waal met stip binnengekomen op nummer 10. "Sinds een paar jaar laat een nieuwe directie een frisse, innovatieve en ondernemende wind door Waal waaien. Het bedrijf groeit sindsdien sterk, maar kampt nog met de laagste naamsbekendheid van alle onderzochte bouwbedrijven. Dat Waal desondanks op plaats 10 binnenkomt, heeft het bedrijf dus aan een betrekkelijk kleine schare fans te danken. Dat zegt iets over de kracht van de reputatie die Waal nu al heeft. In communicatievraagstukken scoort het bedrijf bijvoorbeeld heel goed en deelt het een vierde plaats met Van Wijnen. Als Waal het goed aanpakt, ligt een hogere positie in het totaalklassement in het verschiet.", aldus de onderzoekers verantwoordelijk voor de Reputatie Monitor.

De Building Business Reputatie Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de reputaties van bijna 60 grote organisaties (ontwikkelaars, corporaties, bouwers en adviseurs) onder woon- en bouwbeslissingnemers en beleidsbepalers bij overheden en marktpartijen. Het onderzoek vond voor het eerst plaats in 2004 en wordt sindsdien jaarlijks herhaald. Daardoor worden veranderingen in de reputaties zichtbaar. De uitkomsten geven de onderlinge afstanden van de onderzochte organisaties op 7 ‘reputatieaanjagers’ en 25 onderliggende attributen weer. En hun verschillen op gedragsintentie en 4 communicatie-expressies.

Reputatiemanagement is veel meer dan alleen PR of communicatie. Het is een kwaliteitsprogramma vanuit het topmanagement naar alle geledingen binnen een organisatie om het onderscheidend vermogen te versterken. Reputatiemanagement – de ‘licence tot operate’- jaagt het beoogde gedrag van medewerkers aan. De Reputatie Monitor geeft inzicht op welke onderdelen concrete acties tot resultaat kunnen leiden. Een sterke reputatie heeft een positief effect op het gedrag van klanten en medewerkers en verlaagt de kosten om hen aan te trekken.

Waal is trots op haar reputatiescore en dankt eindgebruikers, opdrachtgevers, ketenpartners en haar medewerkers voor dit resultaat. Ook feliciteert Waal alle winnaars en stijgers met hun sterke reputatie!

Bekijk hier het volledige artikel in Building Business november 2012 waarin alle resultaten van de Reputatie Monitor 2012 zijn weergegeven.