De ideale klantreis
12 oktober 2015
Vooral afzet creëren is een kritische succesfactor voor het doorgaan van projecten. Waal heeft zich hierin verdiept en biedt op vele fronten in het voortraject dienstverlening aan zoals verkoop, verhuur, maatwerk en klantmanagement.
Een mooi voorbeeld: Waal is in samenwerking met Van der Vorm Vastgoed in februari 2014 gestart met de ontwikkeling van een plan aan de Oude Haagweg in Den Haag. Een organisch proces van co-creatie waarin de ideeën van de eindgebruiker centraal staan. Uitgangpunt was het bestemmingsplan dat twee bouwmassa’s bevatte van maximaal zeven woonlagen en een verdiepte parkeerplint. Met input van de woonconsument heeft het totale ontwerp vorm gekregen.
Input geïnteresseerden Op locatie werd een groot projectdoek geplaatst met de tekst: “Wilt u hier wonen?” Geïnteresseerden konden op de website een woonenquête invullen. Het nieuwbouwproject trok aandacht bij met name mensen uit de wijk waarin het project gesitueerd is. In een eerste woonworkshop waarvoor men zich kon aanmelden werden groepsgewijs belangrijke onderwerpen besproken zoals de architectuurstijl, de algemene ruimte/entree, de toegang tot het gebouw en parkeren en de grootte van de appartementen en balkons.
Drie ontwerpvarianten Met deze input vroeg Waal een aantal architecten een eerste schetsontwerp te maken. Daaruit kwamen drie ontwerpvarianten voort. Om de mening van de geïnteresseerden en de buurt te toetsen, werd een online poll gestart. Deze bleek het beste aan te sluiten bij de wensen van de consument. Klunder Architecten verzorgde vervolgens een voorlopig ontwerp. Opvallende aspecten daarin zijn de grote balkons, veel lichtinval in de woningen dankzij grote raampartijen en de veelzijdigheid in typen appartementen.
Eigen indeling schetsen Tijdens de tweede woonworkshop stond vooral de indeling van het appartement centraal. Deelnemers gingen zelf aan het schetsen met verschillende typen appartementen. Men kreeg gelegenheid om het appartement van eerste voorkeur alvast te reserveren. De workshopdeelnemers hadden daarmee dus de eerste keuze bij de verkoop en verhuur van de appartementen.
Lof over aanpak Van der Vorm en Waal presenteerden het proces van dit co-creatie traject aan de wethouder van Gemeente Den Haag. De aanpak kreeg veel lovende reacties. Waal draagt in het gehele proces zorg voor de totale klantbegeleiding. Groot voordeel van de aanpak is dat specifieke klantwensen direct meegenomen kunnen worden in het ontwerp. Wij vertellen u graag meer over deze aanpak waarbij we de opdrachtgever totaal kunnen ontzorgen.
Definitief GO! Het uiteindelijke ontwerp omvat 66 appartementen, ca. 50% huur en 50% koop. De huurappartementen worden sleutelklaar opgeleverd, zodat toekomstige bewoners hun woning direct kunnen betrekken. Bij de koopappartementen krijgen de kopers dankzij het leefiD concept veel keuzevrijheid in indeling en afwerking. Op 13 juni jl. ging het project op locatie in verkoop en verhuur. Inmiddels is de afzetdrempel gehaald en is Waal volop bezig met de werkvoorbereiding om in januari 2016 te kunnen starten met de bouw.